niedziela, 18 listopada 2007

Netykieta po dużemu

Kilka rad dotyczących pisania maili. To jest zapewne jakiś tajny regulamin lub wynik szkolenia - bo wszyscy tak piszą. Jeśli chcesz być wzorcowym pracownikiem korporacyjnym, musisz stosować następujące zasady:


  1. jeśli angielski nie jest Twoim językiem ojczystym, śmiało wstawiaj słowa ze swojego barbarzyńskiego języka miksując je z angielskim
  2. używanie swojej ojczystej gramatyki w połączeniu z angielskimi słowami (lub na odwrót) daje odbiorcy niesamowitą radość z rozwiązywania takiej łamigłówki
  3. jeśli jesteś francuzem, odpowiadaj na maile pisząc po francuskiemu - przecież każdy na świecie zna Twój 'najpiękniejszy z języków'. Fakt że językiem obowiązującym w firmie jest angielski - olewaj z całych sił i śmiej się w twarz
  4. odpowiadając na tekst, wstawiaj odpowiedź do wnętrza tekstu, oczywiście nie wyróżniając w jakikolwiek sposób odpowiedzi. A niech se poszuka, cham.
  5. maile pisz w html-u, w końcu różne fonty i oczojebne kolory bardzo fajnie wyglądają
  6. jeśli jesteś kobietą, pisz maile używając czcionki Comic Sans MS
  7. koniecznie wstaw do sygnaturki jakąś animację
  8. sygnaturka może mieć dowolną długość, najlepiej umieść tam cały adres i wszystkie telefony (łącznie te których nikt nie odbiera) + disklajmer typu "The information contained in this e-mail message may be confidential..". Razem tylko kilkadziesiąt linijek.
  9. nie używaj delimitera sygnaturki, bo NajlepszyProgramPocztowyEver i tak nie wycina
  10. odpowiada się zawsze nad cytatem, ponieważ wszyscy czytają tekst od dołu do góry.
    Odp.: Bo zaburza naturalną kolejność czytania.
    Pyt.: Dlaczego?
    Odp.: Odpowiadanie na górze listu (top-postowanie).
    Pyt.: Co jest najbardziej irytujące w mailach?
  11. nie tnij cytatów, nawet jeśli zawierają tony zbędnego tekstu. Może jest "taka liga na internecie", kto większego maila wyhoduje? (mój rekord: 61kB czystego, w miarę nie-htmlowego tekstu:D)
  12. to nie rada ale w temacie: twój adres emailowy powinien być jak najbardziej niezrozumiały, przykładowo: Jan Kowalski powinien mieć mail typu jbk6592@piknafirma.com
  13. jeśli chcesz zaakcentować jakieś słowa, powiększ czcionkę do 30pt, ustaw czerwony kolor i dużo wykrzykników
  14. w trakcie długiej dyskusji pomiędzy kilkoma osobami (przy użyciu CC:), uznaj co jakiś czas, że ktoś powinien zapoznać się z jednym zdaniem z treści jaką aktualnie piszesz. Dodaj tę osobę do listy CC:, dzięki czemu będzie ona otrzymywać nieinteresujące ją maile jeszcze przez kilka miesięcy tasiemcowej dyskusji
  15. jeśli otrzymasz od znajomego bardzo-śmieszny-plik-pałer-pointa, koniecznie forwardnij go wszystkim znajomym ze swojej skrzynki, oczywiście umieszczając ich adresy na liście CC. W końcu każdy powinien znać adresy mailowe twoich znajomych oraz wszystkich ludzi którzy wcześniej otrzymali super-śmieszny-załącznik
  16. wysłanie maila jest najlepszą metodą, aby zapytać kolegi siedzącego 3 metry dalej, czy idzie na lunch
  17. nigdy nie wstawiaj obrazków bezpośrednio do maila. Aby przesłać komuś obrazek, należy wykonać następujące w pełni profesjonalne czynności:
    a) utworzyć plik .doc
    b) wstawić do niego obrazek, koniecznie w formacie BMP oraz rozdzielczości co najmniej 1600x1200
    c) zmniejszyć go do rozmiaru połowy strony
    d) zapisać plik .doc pod nazwą Document1.doc
    e) załączyć plik Document1.doc do maila
    f) wysłać, najlepiej bez żadnego tekstu w treści maila
  18. mass-maile do wszystkich n-tysięcy pracowników to super sprawa! Oczywiście dla każdego szanującego się zasobu kadrowego byłoby ujmą na honorze nie odpowiedzieć na taki list, skutkiem czego mamy konwersację mailową pomiędzy kilkoma zasobami kadrowymi siedzącymi na tej samej sali, którą to konwersację czyta cały świat.
  19. Życzenia świąteczne wysyła się w następujący sposób:
    a) mass-mail do wszystkich n-tysięcy pracowników, zawierający:
    b) plik .doc utworzony zgodnie z pkt. 17, przy czym obrazek należy zmniejszyć do rozmiaru znaczka pocztowego
    c) życzenia napisane pokrzywioną czcionką, koniecznie kolorem niebieskim
    Po wysłaniu takiego maila, Najlepszy-Serwer-Mailowy-Na-Świecie (exchange) zamula się na ok 40 minut (bo wszyscy ściągają). Jest pretekst by nie pracować i jest wesoło, a przecież święta mają być wesołe.


Moja pikna firma wydaje dużo bejmów na szkolenie 'z komunykacjy z <baczność> klyentem <spocznij>', które polega na tym, że najpierw jest gadka o wyrażaniu się jasno, a potem firma zewnętrzna czyta maile szkolonego pracownika. No piknie.
Gdyby ktoś jeszcze nie wiedział jak wygląda obowiązująca w internecie netykieta, to polecam linki: http://pl.wikipedia.org/wiki/Netykieta, http://netykieta.pl/ oraz http://di.com.pl/netykieta.php

6 komentarzy:

Anonimowy pisze...

naucz sie pisac po polsku ofiaro

Anonimowy pisze...

Kurcze a myślałem, że tylko u mnie w firmie ludzie są niereformowalni. A tu proszę nawet netykieta do tego powstała :D

Anonimowy pisze...

słuszne spostrzeżenia.

Anonimowy pisze...

Cool, od dzisiaj będę tak pisał maile

Dalej pisze...

ja: "# jeśli jesteś kobietą, pisz maile używając czcionki Comic Sans MS
"
dziewczyna: dlaczego?
ja: no bo tak jest.
dziewczyna: lubię tą czcionkę

litestep pisze...

Niestety, to _nie_ śmieszne. Brakuje tylko:
Pojedyncze wykrzykniki i znaki zapytania nie działają, musisz użyć ich po kilka sztuk, kropkami i przecinkami nie ma co w ogóle się przejmować, bo w żadnej ilości ich nikt nie zauważy.